منتدى بشير التعليمي
مرحباً بكم هذة الرسالة تخبرك بانك غير مسجل في المنتدى الرجاء التسجيل
وشكراً،،،
Welcom to you this letter telling you that you are not registered in the forum please register
,thank you


يهدف للتعليم من دروس منقولة وغير منقولة . مواضيع حصرية - ردود مميزة - أعضاء مبدعين - كن ضمن النخبة . المدرب / بشير محمد كشيح
 
الرئيسيةالبوابةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول

ماشاءالله


شاطر | 
 

 phontics - sounds - صوتيات انجليزية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:07 pm


4)Nasals
Sound
Place of articulation
Manner of articulation
Voicing
/m/
/n/
/η/
Bilabial
Alveolar
Velar
Nasal
Nasal
Nasal
Voiced
Voiced
Voiced
5)Affricates
Sound
Place of articulation
Manner of articulation
Voicing
/tò/
/d3/
Palato–alveolar
Palato–alveolar
Affricate
Affricate
Voiceless
Voiced
6)Glides
Sound
Place of articulation
Manner of articulation
Voicing
/r/
/j/
/w/
Alveolar
Palatal
Bilabial/velar
Frictionless continuant / glide
Semi-vowel / glide
Semi-vowel /glide
Voiced
Voiced
Voiced


عدل سابقا من قبل فريده في الأربعاء 30 مارس 2011, 10:29 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:07 pm

There are 44 sounds that are divided into 24 consonants and 20 vowels:
1) Consonants

1)Stops = plosives = explosives
Sound
Place of articulation
Manner of articulation
Voicing
/ b /
/ p /
/ d /
/ t /
/ g /
/ k /
Bilabial
Bilabial
Alveolar
Alveolar
Velar
Velar
plosive
plosive
plosive
plosive
plosive
plosive
Voiced
Voiceless
Voiced
Voiceless
Voiced
Voiceless
2)Fricatives
Sound
Place of articulation
Manner of articulation
Voicing
/ f /
/ v /
/q/
/d/
/ ò /
/ 3 /
/ s /
/ z /
/ h /
Labio-dental
Labio-dental
Dental
Dental
Palato-alveolar
Palato-alveolar
Alveolar
Alveolar
Glottal
Fricative
Fricative
Fricative
Fricative
Fricative
Fricative
Fricative
Fricative
Fricative
Voiceless
Voiced
Voiceless
Voiced
Voiceless
Voiced
Voiceless
Voiced
Voiceless
3)Lateral
Sound
Place of articulation
Manner of articulation
Voicing
/I/
Alveolar
Lateral
Voiced
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:08 pm

Sum up
English Phonemes


I–Consonants:

-/p/ as in "people" / "pen"

-/t/ as in "tie" / "ten"

-/g/ as in "good" / " God"

-/v/ as in "vanity" / "van"

-/I/ as in "love" / " look"

-/m/ as in "man" / " moon"

-/j/ as in "year" / "yield"

-/z/ as in "zone" / " zoo"

-/ò/ as in "share" / " shop"

-/d/ as in "they" / " though"

-/w/ as in "want" / " wet"

-/3/ as in "beige" / "casual"
-/η/ as in "going" / " ring"

-/b/ as in "beer" / "bin"

-/d/ as in "deer" / " dirty"

-/f/ as in "fear" / " fan"

-/h/ as in "hear" / " hot"

-/r/ as in "rear" / " run"

-/n/ as in "near" / " nine"

-/s/ as in "case" / " set"

-/k/ as in "cat" / " kin"

-/tò/ as in "chance" / " church"
-/q/ as in "throne" / " thought"


-/d3/ as in "edge" / " age"

II–Vowels:

-/i:/ as in "feel" / "seat"

-/I/ as in "fill" / " sit"

-/e/ as in "fell" / " net"

-/É:/ as in "fall" / "bought"

-/È/ as in "full" / " put"

-/u:/ as in "fool" / "cool"

-/eI/ as in "fail" / "lake"

-/È/ as in "hope" / " know"

-/aÈ/ as in "foul" / " mouse"

-/æ/ as in "cat" / " rat"

-/D/ as in "dot" / " dog"

-/^/ as in "cut" / " nut"

-/3:/ as in "dirt" / "third"

-/a:/ as in "cart" / " farm"
-/I/ as in "tier" / "near"
-/e/ as in "hair" / " mare"
-/È/ as in "tour" / " poor"
-// as in "sister" / "above"


-/aI/ as in "mile" / " night"

-/ÉI/ as in "foil" / " soil"


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:08 pm

2) Vowels


-/i:/ ® feet / seat / eat / meat

/fi:t / /si:t / /i:t / /mi:t/

- /I/ ®sit / pit / fit

/sIt / /pIt / /fIt/

- /e/ ®pet / set

/pet/ /set/

- /æ/®fat /cat / bat / mat

/fæt/ /kæt/ /bæt/ /mæt/

-/3:/ ®bird / third / work / word

/b3:rd/ /q3:rd/ /w3:rk//w3:rd/

- // ® affect : /fekt/

- /^/ ®luck / suck / duck / but

/l^k/ /s^k/ /d^k/ /b^t/

- /u:/®too / move

/tu:/ /mu:v/

- /È/ ®book / look / foot

/bÈk/ /lÈk/ /fÈt/

- /É:/ ®horse / course

/hÉ:rs/ /kÉ:rs/

- /D/ ®got / sno / stop / top /

/gDt/ /òDt/ /stDp/ /tDp/

-/a:/®farm / hard / sharp

/fa:rm/ /ha:rd/ /òa:rp/

-/ È/=/ou/ : go/gou/ – loan/loun/ – own/oun/ .
/I/ as in ''here" /hIr/ - near/nIr/ -
/e/ as in "tear" /ter/ - hair/her/ -
-/È/ as in "tour" /tÈr/ - poor /pÈr/


-/aÈ/ as in "foul" /faÈl/ - house /haÈs/

-/aI/ as in "mile" /maIl/ - kite/kaIt/

-/eI/ as in ''fate" / feIt/ - male /meIl/

-/ÉI/ as in "foil" /fÉIl/ - oil /ÉIl/
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:09 pm

Weak and Strong forms


At the beginning of the sentence , the strong form must be used.
There are three kinds of change :


1)Words with one change. 2)Two changes. 3)Three changes .
(1)Words with one change :


Word

The strong form

The weak form

-and

-as

-but

-than

-that

-them

/ænd/
/æz/


/b^t/
/æn/
/æt/


/dem/

/ n/
/ z/
/ bt/
/n/
/t/
/ dm/

-he

-his

-him

/hi:/

/hIz /

/hIm /

/i:/

/Iz/

/Im/

-her

-does

-be

-was

-can

-shall

-must

/h3:/

/d^z/

/bi:/

/wDz/
/kæn/
/òæl/


/m^st/

/3:/
/dz/


/bI/
/wz/
/kn/


/òl/

/mst/

-a

-an

-at

-of

-from

/eI/

/æn/

/æt/

/Dv/

/frDm/

// before consonants

/n/ before vowels

/t/

/v/

/frm/
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:09 pm

Minimal Pairs


Two different words which are identical in everything except for one sound segment in the same place of the word :

Cat , hat

/kæt /hæt/
Minimal Sets


Three words or more which are similar in everything ; the number of sounds , but they are different in one sound :

can , cat , cap
/kæn/ , /kæt/ , /kæp/
Exercise
Transcribe the following words:


Earth

/3:rq/

Hand

/hænd/

Blood

/bl^d/

Thief

/qi:f/

Plant

/pla:nt/

Gun

/g^n/

Driver

/draIvr/

Sky

/skaI/

Exam

/Igzæm/

Black

/blæk/

Green

/gri:n/

Cheese

/tòi:z/

Dream

/dri:m/

Nightmare

/naItme/

Tough

/t^f/

Blue

/blu:/

Knife

/naIf/

Spoon

/spu:n/

Curse

/k3:rs/

Island

/aIlænd/

Paper

/peIpr/

Choose

/tòu:z/


Lesson

/lesn/
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:10 pm


will

/wIl/

-/1/ after a pronoun .

-/l/ after consonants except /l/
-/l/ after vowels and /1/

nt : after vowels.

- not /nDt/

nt : after consonants.
Examples


- They are not coming .

deI a:rnt k^mIη/

-They must not come.

deI m^snt k^m

ملحوظة :

الـ 35 كلمة الـ Weak ممكن يتم استخدامهم Strong وذلك في حالتين:

1- يأتوا في نهاية الجملة. 2- أن يكونوا Stressed.

For example,
-can I ? ® /kæn aI ?/


-do they ? ® /du: deI ?/
-have you finished ® /hæv ju: fInIòt ?/
-John has ® /d3Dn hæz/ .
-Merry will ® /merI wIl/


-You are ® /ju: a: /
-I do not want too ® /aI dÈnt wDnt tu: /
Exceptions:
Us/them/he/his/him/her


فهم عندما يأتوا في نهاية الجملة فيكتبوا weak ما إن لم يكونوا Stressed.

For example,

-I told her ® /aI tÈld 3:/

-She likes them ® /òi: laIks dm /

-We called for him ®/wi: kÈld fr Im /

-They laughed at us ®/deI la:ft t s /

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:11 pm


Lesson

/lesn/
Weak and Strong forms


At the beginning of the sentence , the strong form must be used.
There are three kinds of change :


1)Words with one change. 2)Two changes. 3)Three changes .
(1)Words with one change :


Word

The strong form

The weak form

-and

-as

-but

-than

-that

-them

/ænd/
/æz/


/b^t/
/æn/
/æt/


/dem/

/ n/
/ z/
/ bt/
/n/
/t/
/ dm/

-he

-his

-him

/hi:/

/hIz /

/hIm /

/i:/

/Iz/

/Im/

-her

-does

-be

-was

-can

-shall

-must

/h3:/

/d^z/

/bi:/

/wDz/
/kæn/
/òæl/


/m^st/

/3:/
/dz/


/bI/
/wz/
/kn/


/òl/

/mst/

-a

-an

-at

-of

-from

/eI/

/æn/

/æt/

/Dv/

/frDm/

// before consonants

/n/ before vowels

/t/

/v/

/frm/


2-Words with two changes:

Word
Strong form
Weak form

-us

/8s/

-/s/ only with let's , /as/ in everywhere else


-do

/du: /

-/d/ before consonants

-/d/ before vowels

-to

/tu: /

-/t/ before consonants.
-/t/ before vowels

-am

/æm/

/m/ after I , /m/ in everywhere else


-are

/a:r/

// before consonants , /r/ before vowels

-have

/hæv/

/v/ after a pronoun , /v/ in everywhere else

-had

/hæd/

/d/ after a pronoun , /d/ in everywhere else

-would

/wÈd/

/d/ after a pronoun , /d/ in everywhere else

-the

/dæ/

/d/ before consonants , /di:/ before vowels
3–Words with three changes :

Word
Strong form
Weak form

is

/Iz/ or /Is/

-/s/ after / p , t , k , q , f /

-/z/ after vowels and voiced consonants except /z ,3,d3/

-/Iz/ after / s , z , ò , 3 , tò , d3/

has

/hæz/
-/z/ after /s,z ,ò,3,tò,d3/


-/s/ after /p/t/k/q/f/

-/z/ elsewhere.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:12 pm

One syllable words





Grammatical words content (picture) words




Article preposition pronoun verb noun adj adv

a/an/the in/of/on/at he-we-they write book good well



unstressed stressed

At the beginning of a sentence , the strong form is used.

e.g. -us ® /^ s/ - do ® /du:/

-are ® /a:r/ - be ® /bi:/

-was ® /wDz/ - has ® /hæz/

-Singer ® /sIηr / -anger ® /æηgr/

Clear and dark /1/


- Clear / l / : e.g. let /like

- dark / l / : e.g. fool / consult
Linking /r/


- turn

- teacher

-Never

-Never again

- teacher or English ® /r/ ® linking /r/
Syllabic /l/ , /n/


- little ® /lItl/ or / lItl /

- apple ® /æpl/ or /æpl/

- listen ® /lIs n/ or /lIsn/



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:13 pm

*md and nd with nasal and weak stop (voiced).


Examples :

-Skimmed milk ® /skIm mIlk/

-He seemed nice ®/hi: si:m naIs/

-It seemed good ® /It si:m gÈd/

-He climbed back ® /hi: klaIm bæk/

-Blind man ® /blaIn mæn/

-Kind nurse ® /kaIn n3:s/

-Tinned beans ® /tIn bi:nz/

-Stand guard ® / stæn ga:rd/

**وهناك كلمات تنطق بطريقتين وهم :

-often ®/Dfn/ or /Dftn/

-kindness ® / kaInnIs / or / kaIndnIs /

-asked ® /a:skt/ or /a:st/

-clothes ® /klÈz/ or /klÈqz/
two consonants لا تنطق إذا انحصرت ما بين / t / , / d /


Examples :

- locked car ® /lDk k a:/

- strict parents® /strIk pernts /

- handsome ® /hænsm/

- castle ® /ka:sl/

- postman ® /pÈsmæn / OR /pÈsmn/

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:14 pm

Alteration = change


- right place ® /raIp pleIs/

- white bird ® /waIp b3:d/

- hard path ®/ha:rb pa:q /

- good boy ® /gÈb bÉI/

- good morning /gÈb mÉ:nIη/

- ten men ® /tem men/

- plant pot ® /pla:mp pDt/

- plant carrots ® /pla:ηk kærts/

- stand back ® /stæmb bæk/

- stand guard ® /stæηg ga:rd/

-nice shoes ® /naIò òu:z/

-this year ® /dIò jI/

-those shops ®/dÈ3 òDps/

-where's yours ® /we3 jÉ:z/

Disappearance : the omission of sounds.
*st / ft with stop , friction and nasal .


Examples :

-last time ® /la:s taIm/

-fast bus ® /fa:s b^s/

-west side ® /wes saId/

-best friend ® /bes frend/

-best man ® /bes mæn/

-first night ® /f3:s naIt /

-lift boy ® / lIf bÉI/

-stuffed chicken ® /st^f tòIkIn/

-left shoe ® /lef òu:/

-soft mattress ®/sDf mætrs/

-left knee ® /lef ni:/
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فريده
نجم وفي
نجم وفي


البلد : الإمارات العلم : الإمارات
عدد المساهمات : 95
نقاط : 7267
السٌّمعَة : 7

مُساهمةموضوع: رد: phontics - sounds - صوتيات انجليزية   الأربعاء 30 مارس 2011, 10:28 pm

I –

A-Transcription:

King

/kiη /

Sigh

/saI /

Tape

/teIp/

Lamb

/laem /

Work

/w3:k/

Few

/fju:/

B –The place of articulation of the initial sound in the following words :

Word

Sound

Place of articulation

Knee

/n/

Alveolar

Care

/k/

Velar

Phone

/f/

Labio–dental

no

/h/

Glottal

What

/w/

Bilabial

Very

/v/

Labio–dental

C –The manner of articulation of the final sounds in the following words:

Word

Sound

Manner of articulation

Crash

/ò/

Fricative

Being

/b/

Nasal

Rope

/p/

Plosive

Catch

/tò/

Affricate

Room

/m/

Nasal

Feel

/l/

Lateral







II –

A- Match eight words from the first line with those in the second line according to the pronunciation of the vowel sound in each word:

Fail = share : /eI/

Seat =see : /i:/

Foot =put : /D/

Light = eye : /aI/

Work = third : /3 :/

Blood = come : / ^ /

B – Describe the similarities and differences in the sounds represented by the underlined elements in the following sets:



-Set : /e/

Sat : /ae/

Both of them are vowels, voiced, short and front but they are different in that :

/e/ lies between half close and half open position .

/ae/ lies between half open and open position .



-Found : /aÈ/

File : /aI/

Both of them are vowels and voiced but they are different in that :

/aÈ/ is a back diphthong.

/aI/ is a front diphthong.



-Beard : /I/

Boat : /È/

Both of them are vowels and voiced but they are different in that :

/I / lies front half–close position.

-/È/ begins at central position between half-close and half-open.



-Hit : /I/

Heat: / i: /

Both of them are vowels, voiced and front but they are different in that :

/ I / is short and it lies in half–close position .

/i:/ is long and lies in close position .







III –

A– group the following words into minimal pairs:

Fan – fun : /ae/ , /^/

Fat – pat : /f/, /p/

Shoe – Chew : /ò/ , /tò/

Bell – bet . /l/ , /t/

Light – write . /l/ , /r/

Come – cup . /k/ , /p/



B – Group the following words according to the pronunciation of the plural ending in each word:

-Roofs , ships, books : /s/ because the sound proceeded it is voiceless /f,k,p/.

-Cabs , caves , days : /z/ because the sound proceeded it is voiced /b,v,eI/.

-Churches , horses : /IZ/ or / z/ because the sound proceeded it is a sibilant / tò , s/.



IV –



A- Writing out the following transcribed sentences:

1 –They did a very good job on it.

2-What can I do to help them ?

3–I am very grateful to you for your advice.

4- Mention my name if you like.



B –Underline and transcribe the words which would normally occur unstressed (i.e. weak) in the following sentences



1- They have joined the group for a long time.

-have : /v/

-the: /d/

-for : /f/

-a : //



2- She has an uncle and a cousin.

-has : /z/

-an : /n/

-and : /n/

-a : / /



3- Haw am I going to get it ?

-am : /m/

-to : /t/
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
phontics - sounds - صوتيات انجليزية
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى بشير التعليمي :: Basheer Mohammed Kosheih's Forums :: English Language Forum-
انتقل الى: